نقد بازی Gears 5 گیرز اف وار 5
نقد بازی Gears 5 گیرز اف وار 5
همه ما به خوبی از اولین نسخه Gears of war یاد می کنیم. زمان مثل برق و باد سپری شد. انگار همین دیروز بود که طوفان هایی توییتری به پا شد و شوق و اشتیاق گیمر ها را فرا گرفت. به شخصه فراموش نمی کنم که چند هفته قبل از روز تولدم شاهد عرضه اولین سری Gears of war در سال 2006 بودم. بسیاری معتقدند که Gears of war جانی دیگر به صنعت گیم اهدا کرد، جانی که در صنعت گیم خیلی وقت بود که خاک میخورد. به طور دقیق تر میتوان Gears of war را انقلابی در سبک شوتر سوم شخص دانست. بازی که برای همه پیشنهاد نمی شود! آنقدری که در بازی خون و خونریزی دیده می شود، دیگر به سن هم اکتفا نمی کند چون از همین حالا می گویم که این بازی جنون مطلق است، طرفدار خاص خود را می طلبد و ممکن است که با ذائقه اکثریت مغایرت داشته باشد. ما تا به امروز شاهد 6 اثر دوست داشتنی Gears of War بوده ایم، اما اثر هفتم، نام 6 اثر قبلی را به یدک نمی کشد و با تصمیم قاطعانه استودیو The Coalition، پسوند Of War حذف شده است. توجه شود Gears of war: Ultimate edition یک نسخه ریمستر شده از نسخه ابتدایی است لذا در کل با حساب کردن گرز 5، شش Gears of war وجود دارد. شاید برای برخی مفید و آموزنده باشد که نام های 6 محصول قبل نیز در این مقاله ذکر شود.
(Gears of war (2006
(Gears of war 2 (2008
(Gears of war 3 (2011
(Gears of war: the judgement (2013
(Gears of war: ultimate edition (2015
(Gears of war 4 (2016
اولین بار کنفرانس E3 2018 ماکروسافت خبر خوش ساخت بازی Gears 5 را داد ولی اطلاعات زیادی از بازی منتشر نکرد. در آن مراسم فقط گیم پلی کوتاهی از بخش داستانی بازی (Campaign) و بخش های سینماتیکش پخش شد. گرچه کوتاه ولی شور و اشتیاق حضار سالن را فرا گرفت و برای دقایقی همه پیشرفت گرز را ستایش کردند. ما تنها شاهد یک جهش گرافیکی نبودیم بلکه به چشم خود روان تر شدن گیم پلی بازی را مشاهده کردیم. بسیاری از المان های بازی تقویت شده بودند و تعداد زیادی از ایراد های بازی رفع شده بود. البته که نمی شود فقط به یک نمایش کوتاه مدت اکتفا نمود، پس من به عنوان یک بازیباز که تا به امروز تمامی عناوین Gears of war و همچنین نسخه آزمایشی Gears 5 را تجربه کرده، در این مقاله به بررسی موشکافانه Gears 5: Tech test پرداخته ام.
بازی Gears 5 در روز 10 سبتامبر 2019 بر روی پلتفرم های XBOX ONE و رایانه های شخصی منتشر می شود. همچنین طبق گفته تیم توسعه دهنده، این بازی رو XBOX SCARLETT نیز اجرا خواهد شد ولی هم اکنون مشخص نیست که از قابلیت Backward compatibility استفاده کند و یا نسخه Remaster شده این بازی عرضه شود. حجم بازی بالای 110 گیگابایت تخمین زده می شود که ممکن است برای رزولوشن 4K حجم بیشتری را طلب کند و آپدیت های سنگین تری را به بازیکن تحمیل کند. البته که نسبت به حجیم بودن بازی، همواره سعی شده است که مکانیک روانی در عوض این عیب فراهم شود.
خوشبختانه با گذشت یک سال و لبریز شدن آستانه صبر طرفداران، اطلاعات بیشتری درباره این محصول به نمایش گذاشته شد. یکی از اصلی ترین عناوین اضافه شده به بازی، بخش Escape نام دارد. این مود به صورت Co-op می باشد و به صورت سه نفره اجرا می شود. برای تست کردن این مود، پلیر های معروفی دعوت شدند تا در سالن پلازا ماکروسافت به کنکاش در این بخش بپردازند. در این مود که دارای سطوح مختلف می باشد شما به کشتن Swarms می پردازید که اصلی ترین هدف این مود می باشند. چنین برآورد می شود که گستردگی مپ در این مود، موقعیت کاوش و ماجراجویی خونینی را برای بازیکنان پدید می آورد. در این راستا می توانید ویدیو دو دقیقه ایی منتشر شده در کنفرانس را تماشا کنید. قابل ذکر است که ویدیو بیشتر جنبه سینماتیک دارد. همچنین امکان split screen برای PC فراهم خواهد شد. به دلیل رزولوشن 2060p و قابلیت اجرایی با فریم ریت بالا شاهد هیچ افت فریم و نوسانات گرافیکی نخواهیم بود لذا تقاضا می گردد سیستم عامل مورد نظر شرایط مناسبی را دارا باشد. خبر خوش دیگر بازگشت مود Horde است. این مود این بار با قابلیت های ویژه کاراکتر هاست که رنگ و لعابی به این بخش ببخشند. این مود از جنبه Survival بررسی می شود لذا قرار دهی درست و مناسب منابع دفاعی بسیار نقش کلیدی را بازی می کند.
تا به امروز هیچ قسمتی از بخش داستانی قابل تجربه نبوده لذا حجم عمده ایی از توضیحات ممکن است در بازی رخ ندهد. ولی تا آنجایی که می دانیم کاراکتر های اصلی بازی یعن Marcus Fenix, Kait Diaz و Delmont Walker و همچنین James Dominic Fenix (پسر مارکوس) در ابتدای بازی حضور خواهند داشت. بازی این بار حول زندگی Kait می چرخد. بنابراین جنبه اصلی داستانی Gears 5 کشف عناصر مرتبط Locust Horde و Outsiders می باشد که در ادامه توصیف داستان خانوادگی کیت دیاز را نیز در بر می گیرد. از آنجایی که راد فرگاسون داستان بازی را عظیم ترین استوری فرنچایز می داند، خیال بسیاری از طرفداران برای عدم سقوط خط داستانی راحت کرده است. انتخاب اینکه جیمز دیگر شخصیت اصلی نباشد، یک انتخاب نرمال برای جلوگیری از یکنواخت شدن سری بود. جذابیت یافتن خانواده کیت به خصوص مادرش در مراحل اخر Gears of war 4 حس می شود. شانس ستودنی جیمز فینکس، پیدا کردن پدرش و جلوگیری از مرگ وی بود. اما همین سرنوشت تاریک کیت، یک داستان ویژه و مملو از جزییات برای برای بازیکنان پدید آورده است.
لوت باکس از بازی حذف می شود! استودیو کوالیشن سعی دارد ویژگی های مادی مرتبط با پرداخت های درون گیمی را کمرنگ تر کند و از انزجار طرفداران جلوگیری کند. این کار حس باعث ارزشمند شدن فضای بازی شده تا در این صدد ویژگی pay to win از بین برود. هیچ سیزن پسی در کار نخواهد بود، گیرز پک های پولی وجود نخواهند داشت، و تمام مپ های DLCs رایگان خواهند بود. اجزا جزئی قابل خرید نیز به طور شفاف و مستقیم قابل خریداری خواهند بود. موارد مذکور یکی از دلایل برتری Xbox game studio می باشند که فضای رقابتی سالم را برای پلیر ها فراهم می کند. جایی که مهارت و توانایی شکوفا شده و خرید های درون گیمی باعث پیشرفت نخواهند شد. این ویژگی در تمامی سری Gears of War و Halo دیده می شود. بازی همچون Sea of thieves نیز هم اکنون از این سیستم مالی بهره می برد که به طور واقعی پول، هیچ کمکی به بازیکن نمی کند. در گرز 5 نیز هیرو کاراکتر ها هستند که با ارز درون بازی قابل خرید هستند که میتوان این ارز را یا با پول واقعی خریداری نمود و یا با تلاش و زحمت به دست آورد.
در این پاراگراف قصد داریم به تکنیکال تست بازی بپردازیم، نسخه آزمایشی مولتی پلیر محور بازی که به دلایل متعددی در دسترس مشترکان گیم پس آلتیمت و کسانی که بازی را پیش خرید کرده بودند، قرار گرفت. از دلایل ساخت یک تک تست میتوان به پروسه باگیابی، ارزیابی سرور ها، نظرات پلیر ها و غیره اشاره نمود. اولین عنوان تک تست، بخش Boot Camp بود که آموزش های مرتبط برای رویارویی و نبرد را به شما آموزش می دهد. آموزش های این بخش هم برای حرفه ایی ها و هم برای تازه کار ها مفید واقع می شود. به طوری که شما نکات جالبی را به هر نحوی از این بخش یاد می گیرید. یک tutorial که حرکات ساده بازی را در یک زمین مشخص به شما اموزش می دهد و دیدگاه جنگ را در پلیر ایجاد می کند. دلیل مولتی محور نامیدن تک تست، مانور بازی در این قسمت می باشد که 3 مود و 2 مپ را در بازی قرار داده که یکی از آنها Arcade نام دارد. این مود کاملا جدیدی است که به نظر من یک جذابیت علنی را در مولتی پلیر ایجاد می کند. پلیر با کشتن حریف و کسب امتیاز به عنوان Elimination، که کمک میکند وسایل و قابلیت های ویژه ایی نسبت به هر کاراکتر خریداری شود. هر چه این ارتقا بیشتر باشد و قدرت یک تیم غالب شود، تیم مقابل ضعیف تر ظاهر خواهد شد و شکست می خورد. البته ممکن است در مچ های کژوال ( غیر رنک ) هیچ خلاقیتی مبنی بر ارتقا کاراکتر ها شکل نگیرد. سیستم رنک بندی نیز اصلاح شده است و پس از دستیابی به یک رنک خاص، محاسبه برد و باخت دقیق تر بررسی می شود و این یک نکته مثبت در عرصه رقابت است. رقابت چنین ایجاب میکند که افراد تازه کار و یا کسانی که قصد آماده کردن خود برای مچ های رنک را دارند، ابتدا از بخش غیر رنک و کژوال بهره ببرند.
با وجود مود های اصیل گرز اف وار که در این مود جدای آرکید وجود داشتند میتوان به King Of The Hills و Escalation اشاره کرد. در واقع من از هر دو مود لذت بردم ولی تغییر چندانی در KOTH حس نکردم، همان سیستم قبلی گرز آف وار 4 است کا در این بازی به شکل جذاب تری تدوین شده، مپ ها از جزییات گرافیکی بهتری برخوردار هستند. در صدد برابری و عدالت، در مود ESCALATION اسلحه های ویژه در قسمت هایی با مسافت های یکسان قرار داده شدند تا برابری در بازی حکم کند. اسکیل ها و مهارت های شخصی هنوز مصداق بارز بازی هستند به طوری که یک شخص میتواند Home base حریف را تسخیر کند و در حین respawn مجالی به حریف ندهد! مهارت Wall bounce سرعتی، quick peak و سایر اسکیل های پلیر محور در بازی موجود است. اسلحه های جدید، چاقو و شیلد از نوآوری های بازی هستند که میتوان وجودشان را حس کرد. مکانیک روان تری که بسیار از سری قبل بهتر ظاهر شد. مهارت شوتینگ در بازی بهبود یافته است. به طوری که شلیک در critical areas همچون سر باعث هدشات می شود که این یک نواوری در سبک third person shooter ایی مانند گرز آف وار است. مپ جدید District در نسخه تک تست مورد تشویق و تحسین هواداران قرار گرفت. این مپ از المان های طبیعی و شهری بسیاری برخوردار بوده و کیفیت طراحی توسعه دهندگان را یک لول بالا برده است.
به طور کل نسخه آزمایشی تکنیکال تست Gears 5 یک تجربه خوب برای من بوده است. به شخصه این بازی رو پیش خرید کرده ام ولی کسانی که مشترکان گیم پس آلتیمت نیز بوده اند از این بازی بهره برده اند. اکس باکس برای یک هفته تک تست این بازی را برای مشترکان گلد هم در استور قرار داد. تا بازتاب و فیدبک های عموم پلیر هارا نیز دریافت کند که تا به آخرین روز بازیکنان بسیاری این نسخه را امتحان کرده اند. این یک آمار مثبت برای استودیو اکس باکس به شمار می رود. از جذابیت های گرافیکی بازی غافل نشویم که واقعا نسبت و مقیاس ها را به اختلاف جا به جا کرده است به شیوه ایی که در یک نسخه بتا مانند 20 گیگابایتی، رزومه موفقی را به نام خود ثبت کرد. از نقص های بازی میتوان به سرور های نا پایدار اشاره کرد، که البته برای یک نسخه امتحانی ایراد محسوب نمی شود، با این حال قطع شدن از بازی و مشکلات مولتی پلیر بازی بسیار کمرنگ واقع شدند. در برابر این همه شگفتی و خلاقیت که بازی به صورت آزمایشی نمایان کرد، ایراد های جزئی کارایی نداشتند. بخش لیدربوردز بازی در کنار پینگ تایم هنوز به شکل کادر در هر مچ موجود می باشد. قابلیت طراحی گیمرکارت در بازی با لوگو و بنر مورد نظر جزو مواردی است که در گرز5 نیز وجود خواهد داشت. از نکات دیگر میتوان به کارت ها و چلنج های بازی برای دریافت جوایز اشاره کرد. همه این خصوصیات بازی در کنار هم یک پکیج کامل را در یک نسخه آزمایشی را خلق کرده اند. البته در این خصوص کوالیشن صد الی هزار مامور ساپورت را موظف به بررسی ایمیل ها و تماس ها دریافتی نمود تا به انتقادات و مشکلات بازی (به طور عمده باگ ها) رسیدگی کنند تا نسخه نهایی بیشتر یک شگفتی باشد نه یک بازی!